Gå videre til innhold
Göran Westerberg, adm. dir. i Rusta
Göran Westerberg, adm. dir. i Rusta

Pressemelding -

Rusta ekspanderer til Finland – kjøper finsk lavpriskjempe

Rusta har i dag gjennomført et oppkjøp av den finske lavprisgruppen Hong Kong. Gjennom oppkjøpet befester Rusta sin posisjon som den ledende lavprisaktøren i Norden. Med oppkjøpet har Rusta nå 140 varehus på det svenske, finske, norske og tyske markedet.

Den finske Hong Kong-gruppen opererer i likhet med Rusta innen det brede lavprismarkedet for hjem- og fritidsprodukter. Hong Kong har 24 varehus, egen nettbutikk og omsetter totalt for ca. en milliard kroner. Oppkjøpet betyr at Rusta kontrollerer 100 prosent av aksjene i Hong Kong. Gjennom oppkjøpet forventes Rusta-gruppen å få over 150 varehus, 3 000 medarbeidere og en omsetning på nærmere sju milliarder kroner i løpet av kommende driftsår.

- Rusta ser store muligheter på det finske markedet, og gjennom oppkjøpet av Hong Kong får vi nå muligheten til å ta vare på disse. Hong Kongs kunnskap om de finske kundene, selskapets brede geografiske dekning og likhetene med Rustas konsept ligger til grunn for beslutningen. Vår styrke er vårt brede sortiment for hjemmet til Nordens laveste priser. Nå skal vi gjøre det tilgjengelig på enda et marked sammen med våre nye finske kollegaer. Det føles fantastisk, sier Göran Westerberg, adm. dir. i Rusta.

Rusta har en av Nordens mest moderne logistikkjeder og Hong Kong har stor kunnskap om det finske markedet. Gjennom oppkjøpet kobler Rusta sin leverandørkjede til Hong Kong som dermed får tilgang til Rustas sentrallager, noe som gir mulighet for direkteinnkjøp blant annet i Asia. Bengt-Olov Forsell, en av grunnleggerne av og styreformann i Rusta, sier:

- Jeg ser betydelig potensial i oppkjøpet. Rusta og Hong Kong har en likeartet forretningsfilosofi og en utfyllende geografisk dekning, samt et likeartet produktsortiment som vil generere større volumer. Jeg føler meg derfor veldig trygg på at vi sammen skal kunne skape noe skikkelig bra og bli en enda tyngre aktør på det nordiske detaljhandelsmarkedet.

Rusta har de siste årene vokst raskt og finnes i dag i fire markeder: Sverige, Norge, Tyskland – og nå også Finland. I slutten av 2014 åpnet Rusta sitt første varehus i Norge, og kjedens første utenfor Sverige. På drøye tre år har Rusta åpnet 22 varehus i Norge, og virksomheten der er allerede lønnsom. I 2017 gikk Rusta inn på det tyske markedet, der selskapet i dag har to varehus, samt planer om å åpne ytterligere tre i løpet av driftsåret 2018.

- Gjennom oppkjøpet av Hong Kong vil størrelsen og den raske volumveksten gjøre oss enda mer konkurransedyktige. Det betyr at vi får bedre forutsetninger enn noensinne til å tilby Rustas kunder god kvalitet til svært lave priser, sier Göran Westerberg.

Hvis du ønsker mer informasjon, kan du ta kontakt med Johan Ljungdahl, ansvarlig for internkommunikasjon og selskapskommunikasjon, på tlf. +46 (0) 70 166 48 73 eller via e-post: johan.ljungdahl@rusta.com.

Emner


Om Rusta

Rustas visjon er å bli nr. 1 for livet hjemme. Rustas sortiment er bredt og bedriften tilbyr produkter innenfor kategoriene hjem & innredning, gjør det selv, fritid, skjønnhet & helse, hage og jul – alltid til overraskende lave priser. Rusta er et svensk foretak og det første varehuset åpnet i 1986. Rusta har i dag mer enn 2000 ansatte, 89 varehus i Sverige, over 20 varehus i Norge, 2 varehus i Tyskland samt 4 innkjøpskontorer i Asia. I 2017 omsatte Rusta for 4,5 milliarder svenske kroner og hvert år besøker mer enn 20 millioner kunder varehusene. Rusta.com.

Kontakter

Lena Nygård

Lena Nygård

Pressekontakt Markedsansvarlig Sortimentshenvendelser, prisforespørsel og vareprøver +47 408 954 40

Petter Thorendahl

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Kommunikasjon og PR +47 922 209 77
Therese Skalman

Therese Skalman

Pressekontakt Market PR Coordinator Market PR +46 (0)72 601 75 10

Nesten alt til hjemmet!

I Rusta ønsker vi at kundene våre skal føle seg velkomne, bli inspirert og synes at det er gøy å handle hos oss. I Rusta gjør vi det enkelt for folk å kjøpe produkter av god kvalitet til beste pris.

Sortimentet er bredt og har fokus på livet i hjemmet. Vi tilbyr produkter innenfor sesong, innredning, gjør det selv og forbruk, både til hjemmets ute- og innemiljøer.

Rusta har i dag over 200 varehus i Sverige, Norge, Finland og Tyskland. Forretningsmodellen vår er tuftet på enkelhet i virksomheten, sentrale innkjøp uten mellomledd og effektiv distribusjon. Dette, kombinert med vårt volumbaserte sortiment og et utvalg som er tydelig for kundene, gjør det mulig for oss å holde prisene nede – noe som har vært vår drivkraft helt siden starten i 1986.